|
||||||||
|
De derde plaat van de Venrayse singer-songwriter Etan Huijs die we hier op onze ‘Rootstime’-recensiepagina’s mogen evalueren heet “The Road And The Wilderness” die op 6 september verkrijgbaar zal worden in de betere platenzaken in Nederland en België. Dit album volgt op de begin 2022 uitgebrachte EP “Dreams In Multicolor” en de een jaartje eerder verschenen volwaardige plaat “The Monochrome Veil”. Die volgde dan weer op het album “The Secret Us” uit 2018 dat toen elf jaar na zijn allereerste release via de EP “Travelling Between Places” uitkwam. Deze Nederlands-Limburgse muzikant werkt al sinds vele jaren nauw samen met het muzikale genie BJ Baartmans en hij trok voor het inblikken van deze nieuwe plaat dus ook nu weer naar diens ‘Wild Verband’-opnamestudio in Boxmeer. Multi-instrumentalist BJ Baartmans speelde tijdens de opname mee op akoestische gitaar, basgitaar, dobro, mandoline, bouzouki, harpsichord, mondharmonica, banjo en op de toetsen van piano, orgel en synthesizer. Zanger Etan Huijs zelf speelde ook mee op akoestische en elektrische gitaar terwijl Rens van Dijk op elektrische basgitaar en contrabas meespeelt en Koen Ruijs op elektrische gitaar en Roel Trommelen (what’s in a name) op drums voor extra instrumentatie bij de negen songs op “The Road And The Wilderness” zorgen. Violist Alex Akela horen we een gesmaakte bijdrage afleveren aan de songs “Desert Moon”, de meer dan acht minuten durende ‘murder ballad’ “The Tale Of Lonesome Billy” en albumafsluiter “Vanishing Point”. Celliste Renee Wijnhoven draagt haar steentje bij aan de prachtballad “Midnight Ballet” en de trompet van Nando van Westrienen schalt bij het nummer “City Of Sinners”. Tot slot willen we hier ook nog de backing vocals van Amber Kamminga vermelden bij de folkliedjes “Harlow’s Blues” en “City Of Sinners”. Qua gehanteerde muziekstijl varieert Etan Huijs tussen folk, pop en country hetgeen uiteindelijk een typische Americana-sound oplevert bij de meeste tracks op dit album. Enkele voorbeelden hiervan hebben we op de video’s aan deze recensie toegevoegd: eerst de albumopener “Ghost In The Machine” en daarna het als een indianenlied beginnende song “Desert Moon”. Bij de alweer zeer vlot in het gehoor liggende song “The Overachiever” moeten we ongewild denken aan de unieke stem van Roxy Music’-frontman Bryan Ferry, hetgeen Etan vooral als een welgemeend compliment onzertwege mag beschouwen, naast onze felicitaties voor alweer een uitstekende plaat. (valsam)
|